Je dobře, aby silnice měly v provizorním ukončení jen jeden pruh v každém směru?

07.03.2013 19:30

Opět vás zdravím přátelé. Tentokrát budu opět psát něco odborného z oblasti dopravy. Tentokrát o otázce podoby provizorních ukončení nedokončených silnic jako je například MO v Praze za Tunel. komplexem Blanka v místě MÚK Pelc-Tyrolka,D1 u MÚK Říkovice nebo Rozvadovská spojka v MÚK Bucharova.

Žijeme v době, kdy se v ČR postaví část dálnice nebo směrově oddělené silnice a tím pádem vzniká v určitém místě provizorní ukončení dané pozemní komunikace. Uvedeme si několik příkladů, jak je provizorní ukončení v praxi a v plánu a možné mé návrhy řešení. 

V posledních dnech se uvádí příklad provizorního ukončení Městského okruhu v Praze v MÚK Pelc-Tyrolka, kde se MO kříží s Proseckou radiálou (ulice V Holešovičkách směr Letňany a D8) a Severojižní magistrálou (směr centrum a jižní část MO), V severozápadní části MO se staví známý Tunelový komplex Blanka (úsek Malovanka-Pelc-Tyrolka), který končí v místě budované MÚK Troja, kde se napojuje na MO nový Trojský most. Ale MO pokračuje dál na východ povrchovým úsekem k MÚK Pelc-Tyrolka. Ale před zmiňovaným MÚK se komunikace plánuje zúžení na jeden pruh v každém směru a světelná křižovatka. To je podle mého názoru to nejhorší, co mohlo hl. m. Praha vymyslet. Jejich prognozy jsou na intenzitě 15 tisíc aut za 24 hodin, zatím co prognozy například ČVUT byly na prognoze zhruba 60 tisíc vozidel za 24 hodin. Můj návrh je jasný,prodloužit úsek, kde jsou dva pruhy za hranici MÚK Pelc-Tyrolka a zúžit jí až v prostoru ulice Povltavské. Nejlepší řešení by bylo dokončit MO až na Štěrboholskou radiálu, ale na tuto část MO nejsou peníze.

Další takové provizorní ukončení komunikace je nejstarší dálnice D1. Před půlrokem měla dvě provizorní ukončení. Jedno, které existuje i dnes v km 272 u obce Říkovice v okolí měst Hulín a Kroměříž a v km 370 u Bohumína, které skončilo částečným otevřením úseku 4709.2 Bohumín-státní hranice CZ/PL. Ale vraťme se zase o 98 kilometrů zpět k Říkovicím. Tam končí úsek 0135 Kroměříž východ-Říkovice. A to napojením na silnici I/55 ve směru Přerov a Lipník nad Bečvou, kam by měly plánované úseky 0136 a 0137. Ono provizorní ukončení je celkem dobře provedeno, ale dle mého názoru měla být dálnice protažena za místo MÚK, aby mohl existovat plánované MÚK. 

A další příklad je silnice I/11 ve směru na Opavu. Dnes je silnice v tomto směru ukončena v křižovatce ve tvaru T. A v dnešní podobě je dopravně nevyhovující a to z toho důvodu, že je kapacitně přetížena. Díkybohu se už staví úsek Prodloužená Rudná v úseku MÚK Rudná-MÚK Krásné Pole, který by měl ulevit ulici 17. listopadu. Aktuálně se hlavně staví přeložka I/11 a to MÚK Rudná, která by měla změnit situaci.

Tak to je asi vše k tématu provizorních ukončení dálnic a směrově oddělených silnic. Přeji hezký večer. Váš MK.