Opět zdravím na mém blogu. Dnes chci mluvit o pražském metru nebo spíše o jeho budoucnosti a dostavbě. Ale pro připomenutí:Metro je páteří PID (Pražské integrované dopravy) a začalo se budovat v polovině šedesátých let minulého století a první úsek se otevřel v roce 1974 na trase C mezi Florencí a Kačerovem. Dnes má metro délku zhruba 60 km,má tři trasy a celkem 57 (61) stanic. V závorce je počet stanic v součtu s stavěnými stanicemi na úseku V.A Dejvická-Nemocnice Motol. Původně se s úsekem V.A měly stavět i úseky VI.A a VII.A, které měly vést z Motola přes Dědinu, Bílou Horu a Dlouhou Míli na dnešní Letiště Václava Havla. Jenže MHMP (Magistrát hlavního města Prahy) se rozhodl spíše plánovat stavbu trasy D, konkrétně úseky I.D1 Pankrác (C)-Nové Dvory a I.D2 Nové Dvory-Písnice. Původně se měl stavět s těmito stavbami i úsek I.D3 Pankrác (C)-Náměstí Míru (A). V původním návrhu výstavby trasy D byly jiné technologie než na trasách A, B a C. Například lehké průchozí vlaky bez řidiče, stěny oddělující prostor stanice od nástupiště a další prvky. Proč jsem proti upřednostnění výstavby upraveného Déčka je podstata tohoto článku.
Řekněme si pro a proti upřednostnění výstavby úseků I.D1 a I.D2:Pro výstavbu trasy D mluví to, že se nachází v oblasti na jih od centra Prahy, kde není úplně dobře zajištěn komfort a pohodlí pro cestující v oblastech jako je Krč, Libuš, Modřany nebo Písnice a metro by je spojilo pohodlně a rychle a propojilo by i další pražské nádraží se zbytkem města a to nádraží Praha-Krč. A ještě jedno pro,má možnost další dostavby a to buď ze stanice Nové Dvory do případné stanice Nádraží Modřany (S) anebo ze stanice Pankrác (C) na Náměstí Míru (A), Hlavní nádraží (C,S) a Vysočanská (B,S). A proti? Tak v srovnání s navrhovanou cenou dostavbou trasy A na letiště je asi o pět miliard dražší. Dále se problém s autobusy přesune na jinou část jihu města a to do Písnic a navíc v původním návrhu bylo velké proti lehké metro, které by za hodinu převezlo asi 20 000 pasažerů, zatím co dnešní vozy metra převezou 40 až 50 000 pasažerů za hodinu.
A teď pro a proti upřednostnění dostavby metra A, konkrétně úseků VI.A a VII.A. Asi největší pro by bylo spojení Letiště Václava Havla s městem prostřednictvím právě metra. Dnešní stav v Praze neodpovídá stavu v zemích na západ od našich hranic. Dále by propojilo jendoduššeji město se sídlišti Dědina a Bílá Hora. Dále by zpřístupnil víc město nejen turistům,ale i lidem, kteří bydlí právě v západní části Prahy 6. A nevýhody? Moc jich nevidím,možná stavební, jak podejít celý areál letiště a jak vyřešit výstupy ze stanice Letiště VH.
Jinak v ceně je srovnání takové: Odhady na trasu D jsou dnes kolem 25 miliard Kč. U dostavby trasy A jsou odhady mezi 18 a 20 miliardami Kč. Na trase D je dnes plánováno 8 stanic,na prodlouženém Áčku se plánují čtyři stanice.
A proč jsem pro upřednostnění dostavby trasy A? Protože si myslím, že by měla Praha v otázce MHD myslet jak na občany Prahy a Středočeského kraj, tak i na turisty a navíc si myslím, že na levém břehu Vltavy se metro už dlouho nedělalo, když nepočítám budovaný úsek V.A. Jinak říkám,že je ekonomičtější dobudovat trasu A, protože je to levnější a pro město prospěšnější než stavět rychlodráhu a trasu D. Dále by mohla ulehčit třeba Vítěznému náměstí a Vypichu a D by pomohla jen území, kde nejsou tak významné uzly MHD. Takže vám je asi jasné, proč je jedním z mých cílů rychlé dobudování trasy A na Letiště Václava Havla. Děkuji za pozornost a přeji hezký den.